Tuesday 7 June 2011

pandanglah dengan mata hati bukan mata-mata.

Assalammualaikum.

Ikut kata hati atau kata mata? Err, hehehe.
Baru-baru ini, seorang kawan semasa di zaman Universiti meng'SMS' saya. 
Nak tahu sesuatu, dari zaman saya belajar di Matrikulasi, saya ini dah macam Doktor Cinta dah. Hahaha, mana-mana teman rapat yang ada masalah cinta atau masalah dengan kekasih masing-masing, saya lah menjadi tempat mereka meluahkan perasaan. Saya ini memang suka mendengar masalah, walaupun tak berapa pandai nak bagi nasihat. Itu dulu lah, dulu memang saya dengar je bila diorang meluahkan perasaan. Tapi, sekarang, saya dah boleh nak bagi nasihat sikit-sikit, walaupun kadang-kadang tu tak logik langsung nasihat dan cadangan saya. tapi sekurang-kurangnya, saya dah buat kawan-kawan tersenyum. :)

Ini sudah lari topik. Okey, berbalik kepada tujuan asal, baru-baru ini, kawan saya ada mengSMS saya, meminta pendapat.  Masalah hati,cinta,pilihan. Dia serabut, Kesian dia. Hehehe. 


Watak > W : Kawan saya.    Ky : Saya

W : K..aku nak minta pendapat kau ni. Aku tak faham lah lelaki ni. Sikit-sikit nak terasa. Benda kecil pun nak terasa. Tak faham aku!
Ky : Siapa? Mamat yang kau cerita tu ke? Emm,pada aku kan, dia terasa sebab dia tu nak minta perhatian kau. Dia kan sayang dan suka kau. Tapi, kau belum terima dia. Dia belum memiliki kau. Jadi, dia mengada-ngada lah nak perhatian kau. 
W : Boleh eh macam tu?
Ky : Biasanya macam tu la. Kau kena hati-hati lah. Kata lah, suatu hari nanti kau orang berdua couple, jangan harap dia tu nak terasa. Kau pula yang lebih terasa nanti. Percayalah!
W : Err, Tak faham.
Ky : Biasalah tu, Dia nak kau pujuk dia, nak kau cakap sayang kat dia. Bila dah couple, dia rasa dah dapat kau, dia pun, buatlah perangai. Dan, selalunya, perempuan kan, bila dah sayang, akan sayang betul-betul. Jadi dia pun tak kisah. Perempuan kan, mesti nak selalu mesej-mesej, calling-calling, tapi lelaki bukan suka semua tu. Belum dapat, bukan main merayu. Dah dapat, nak mesej pun susah. 
W : Emm..tu laa. Dia hari-hari ni mesej aku. 24 jam tahu tak.
Ky : Kau rasa kau suka dia tak? Ade tak kalau dia tak SMS kau, kau rasa rindu. Cuba kau cakap dengan dia, jangan mesej atau call dalam dua hari pun jadilah. Tengok macam mana.
W : Tula, aku nak rasa jugak. Start hari ni mungkin boleh sebab tadi lepas dia kata putus harap dan tak boleh nak jadi yang terbaik untuk aku, dia dah tak mesej.
Ky : Kau tengok macam mana okey. Kalau kau rasa kau sebenarnya suka kat dia, kau fikirlah. Kalau tak, kau terus terang cakap tak suka. Kalau kau tak pasti, serah aje pada takdir. Cuba fikir-fikir balik, ada petunjuk apa-apa tak. Kadang-kadang, Allah dah bagi petunjuk, kita je tak sedar.
W : Kalau ikut aku memang nak serah pada takdir. Tapi dia serius weih ngan aku. Nak ajak kahwin lagi.
Ky : Kalau macam tu okey lah. Umur kita sekarang ni dah tak boleh cinta yang main-main. Kalau dia serius, okey apa!
W : Aku pun fikir macam tu. Dia dah banyak kali jelaskan dia tak main-main. Mak ayah dia pun okey.
Ky : Then? Kau ragu-ragu lagi? Hmmm..Kau rasa kau okey tak dengan dia? Selesa tak? Perasaan kau tu macam mana?
W : Hmmm. Ntahlah K. 
Ky : Semua ni bergantung pada hati kau W. Kau kena pandang dengan tulus dari mata hati kau. Jangan pandang dengan mata semata-mata. Kalau aku nasihat banyak pun, tapi hati kau tak jelas lagi, pun tak jalan kan? Pastikan hati kau betul-betul dulu. Buat pilihan yang terbaik. Yang boleh aku cakap, hati-hati je. 
W : Yela. Bergantung pada hati aku gak. Thank you K!

Begitulah kisahnya. Dia tak tahu macam mana perasaan dia. Dia sebenarnya ada hati pada orang lain. Lumrah hidup kan. Yang kita nak selalunya sukar di miliki, yang kita tak nak tu la yang datang. 

Pada saya lah kan, apa-apa pun, mesti letak pada hati. Kalau hati tak nak, terpaksa terima, kebahagiaan itu sangat susah nak kita perolehi. Tapi, jangan juga bergantung pada cinta semata-mata, kerana cinta semata-mata juga tak menjamin kebahagiaan yang berkekalan. 
Pandanglah dengan mata hati. InsyaAllah, siapa pun yang menjadi pasangan hidup kita dengan izin dan jodoh dari-Nya, pasti kebahagiaan itu akan terpancar.

Dan lagi, kalau kita hidup dengan cinta dan kasih sayang semata-mata tanpa restu kedua ibu bapa, kebahagiaan yang di cari pasti tak kunjung tiba. Beringatlah!

"Allah tidak pernah mengurniakan kita pasangan yang salah, tetapi kita yang menjadi pasangan yang salah"

Nota Ky : Cinta dan kasih sayang tanpa hati yang tulus suci tidak akan terpancar kebahagiaan. Sedangkan hati yang tulus suci dengan cinta dan kasih sayang, pastinya kebahagiaan itu menyinar.

Ky : Saya bukan Doktor Cinta. (=.=")



+ raHsia teTap RahSia +

.:: What comes is better than what came before ::.

2 comments: