Friday 3 June 2011

keras hati, hati keras. tidak ada beza pun.

Assalamualaikum.
Pelik baca tajuk entri? Saya pun. Haha.

Hati yang keras, kalau di asuh lembut-lembut, lama-lama pun akan lembut juga kan?
Tapi kenapa hati keras? Kena simen ke? Hahaha. Berdasarkan pengalaman, (ececeh) dan pengiraan saya sebagai budak matematik, setelah di congak menggunakan kalkulator, saya rasa ada beberapa sebab (menurut pandangan saya lah) kenapa kebanyakan hati perempuan ni KERAS.

1. Pengalaman di tinggalkan.
   Percaya atau tidak, setiap wanita yang pernah ditinggalkan, pastinya sukar untuk membuka hati mereka untuk jatuh cinta lagi. Lebih-lebih lagi apabila ditinggalkan kerana adanya pihak ketiga.( Tak kiralah perempuan atau lelaki. Erk!). Biasanya, wanita ini sukar untuk mempercayai mana-mana lelaki lagi. Kepercayaan sudah hilang lantaran kekasih hati yang sangat dipercayai curang dan tak setia.

2. Tidak mahu tertipu.
   Rentetan daripada sebab yang pertama, apabila ditinggalkan, rasa percaya sudah hilang, makanya, wanita itu tentu hatinya keras. Keras dan tak mahu tertipu lagi. Bila rasa tak mahu tertipu ini membelenggu diri, itulah sebabnya wanita ini sukar untuk membuka pintu hatinya.

3. Jual mahal
   Ini paling susah nak faham. Kadang-kadang, orang perempuan ini saja-saja aje nak jual mahal. Almaklumlah muka cantik, pangkat besar. Bila dah ramai lelaki tergila-gilakan sampai gila bayang, lagilah orang perempuan ni besar hati. Mulalah nak jual mahal. Bila dah jual mahal, saham makin naik, maka, hati tu susahlah nak tafsir. Tu yang lelaki kata keras hati.

4. Takut
   Ramai yang saya jumpa kat luar sana (termasuk diri saya sendiri), orang perempuan ni bukannya terlalu keras hatinya, tapi kebanyakannya takut dengan situasi alam perkahwinan yang tak menentu. Err, maksud saya, kes-kes penceraian yang terlalu banyak berlaku, macam dah menjadi suatu acara wajib pula bila cerita-cerita tentang kes penceraian ni tersiar di dada-dada ahkbar. Kadang-kadang kita dengar pasangan yang dah berkahwin selama 30 tahun pun boleh bercerai, tu yang jadi takut tu. Dalam erti kata lain, Fobia.

5. Sikap lelaki
   Emm, yang ni pun salah satu sebab kenapa perempuan keras hati. Mungkin sikap lelaki tu sendiri. Kadang-kadang lelaki ni, dia berkenan pada perempuan tu, nak berkenalan, nak jadikan kekasih hati, pendamping hidup, tapi, sikap yang terlalu mendesak supaya cinta diterima, itu yang buatkan perempuan jadi rimas. Kadang-kadang ada sesetengah perempuan tak suka kalau didesak (macam saya). Hehe. Ada tu pula, bila dah lafazkan kata-kata sayang dan cinta,bila perempuan tu dh cair, dah suka, dia pun buat-buat tak tahu. See, terukkan. So, bila perempuan tu jadi keras hati, jangan komplen pula!

 Itulah sikit pandangan dari saya. Hehehe. Kalau setuju, kasi jatuh itu kepala! :)

Tapi, sekeras-keras hati wanita, nalurinya tetap lembut dan senyumannya sentiasa menyejukkan hari yang bahang. 

Walau apa pun, hati saya tetap keras. Dush! Baik tak payah bagi pendapat! Hehehe. Ikut suka sayalah! :P


Nota Ky : Hati yang keras, terluka dek kerana pengalaman lalu yang cukup memeritkan lagi mengerikan sebenarnya memberi pengalaman baru yang cukup mendewasakan. Menjadikan saya seorang perempuan yang kuat, tabah dan sabar. Hati yang sekarang ini, walaupun lukanya masih terasa tetapi sangat kuat untuk menepis segala godaan. Rahsianya? Senyum.


+ rahSia teTap RahSia +


.:: What comes is better than what came before ::.

No comments:

Post a Comment